Assalamualaikum Warohmatullah.....Ahlan Wasahlan..!!

Tuesday 1 May 2012

Nikah lah walaupun masih MUDA...



cinta yang sebelum akad tu..lebih banyak buruknya..yang dulu tu dosa..sebelum dosa makin menggunung dan amal yang ditolak makin menimbun...rasa yakin untuk mendirikan masjid membara2..semangat nak kawin..
pernikahan itu indah..tapi sikit pun saya takkan sangkal kenyataan yang cinta selepas akad tu lahirnya keindahan yang sebenar...cinta yang mulia..cinta kerana Allah..di situ ada berkat yang dicari2..di situ ada rahmat yang berpanjangan dari Ilahi..

Surah al-israa ayat 32~
Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).


"Wahai golongan pemuda! Sesiapa di antara kamu yang telah mempunyai keupayaan iaitu zahir dan batin untuk berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin,sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga pandangan mata dan menjaga kehormatan.maka sesiapa yang tidak berkemampuan,hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu dapat mengawal nafsu"


(Hadith riwayat Muslim)

awak nak kawin..?tapi mungkin terpikir pasal study..parents..nak enjoy lagi..duit camane plak..
1st 0f all...pasanglah niat yang baik..
study lagi bukan masalah..skang mase awak tengah study pon tangan awak pegang henfon..kalo tak jawab si dia call..mesti main sms..kan3..??kalo dah kawin boleh study same2..selang selikan ngan borak2 gurau2..takde la ngantuk..

enjoy..enjoy camane pon saye tak tau tapi selalu dengar org cakap..huhu~
maybe skang awak enjoy ngan kawan2 awak..die enjoy ngan kawan2 die..awak bukan tau die tengah buat ape..mane tau die buat benda yg awak tak suke ke...pastu kalo dating bukan best..dapat dosa je..kena jaga jarak takut tersentuh..tak boleh pegang2 tangan..orang umpat2 lagi..kalo dah kawin boleh duk dating sepanjang masa kat mana2..gitu..



pasal duit pun jangan risau sangat..make sure ade saving even sket pon..
jimat2 la ngan duit sch0larship or l0an yang k0rang ade..yakinlah rezeki tu datang dari Allah..
dengan niat yang baik..dan harapan untuk sesuatu yg baik..dan hati2 yang baik..insyaAllah ade kehidupan yg baik Allah kurniakan dan ada limpahan rezeki yg baik2 dariNya...

Surah annur ayat 32~
Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di kalangan kamu dan juga orang-orang yang layak menikah di kalangan hamba sahaya kamu laki-laki dan perempuan,
jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurniaannya.Dan Allah maha Luas (Pemberiannya),lagi  Maha Mengetahui.
Rasulullah bersabda,
“ 3 golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah swt ,seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya”
(Hadith riwayat Thabrani) dikeluarkan oleh Ibnu Abi Hatim, dari Ad Dur Al Mantsur.

cube bace artikel2 pasal couple and nikah...
or try pilih dari sini..>>~REMAJA & CINTA~
bila rasa dah lebih yakin...cuba discuss el0k2 dengan parents..

Sabda Rasulullah s.a.w. :
“Jika seseorang hamba itu bernikah maka telah menjadi sempurnalah setengah agamanya,
maka bertaqwalah kepada Allah pada setengah yang lainnya. “
dari Anas bin Malik R.A dikeluarkan oleh Al Hakim dan Ath-Thabrani dalam kitab Al Aswath

andai kamu tak pernah terfikir untuk berkahwin..fikirkanlah..
andai kamu aim bertahun2 lagi untuk berkahwin...belajarlah ilmu rumahtangga dari sekarang..
jangan gentar..jangan putus berdoa..yakinlah dengan Tuhanmu dan mintalah pertolongan dariNya..
berkahwinlah..
wallahua'lam.

1 comment:

  1. nikah memang mudah..."aku terima nikahnya...." dah nikah...tapi ibubapa yang meletakkan hantaran yang tinggi disamping pemikiran yang masih ditakuk lama membuatkan ramai yang tak nikah muda....dan makin ramai yang terjebak maksiat. Puncanya adalah hantaran yang berganda2.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...