Assalamualaikum Warohmatullah.....Ahlan Wasahlan..!!

Tuesday 1 May 2012

Satu Petang Bersama Ummi.....

"umi, Nur ada sesuatu nak bagitau umi...." ku dekati ummi yang sedang berehat di bawah pokok di halaman.
perlahan-lahan aku duduk disampingnya.
"ada apa, Nur..? macam penting je.." ucap ummi sambil menatap wajahku penuh kelembutan.
"tentang lamaran tu..... Nur......Nur......" lidahku tiba2 kelu.
"kenapa Nur..? Nur dh dapat jawapnnya? umi xnak Nur buat keputusan terburu2... biar datang dari hati.. berpaksikan Allah.. jangan sebab nafsu..jangan sebab org lain.." tangnku digengamnya erat2. 'Ya Allah...ummi amat memahamiku..'
"Nur mnte maaf..Nur betul2 xdapat nk buat kptasan. hati Nur kuat katakan tidak.. walaupun Nur cuba..tapi Nur xmmpu, umi.." tiba2 aku jadi sebak. pandanganku mula berkaca-kaca. entah kenapa, lamaran ini juga ku tolak. entah yang keberapa, aku benar2 xpasti. hatiku amat menginginkan pernikahan walaupun di usia mudaku ini ramai anak gadis masih belum memikirkan untuk berumahtangga. tapi.., aku belum menemukan lamaran yang bisa membuatkn hatiku tenang..tidak ragu2.
" Nur jgn ssh hati. ummi xnk smue ni ganggu pelajaran Nur. jangan risau.. ummi akan bagitau abi.. lagipn, ad sstu yang ummi xberkenan dgn dia." kata2 ummi menenangkan ku.. alhamdulillah... lepas sudah satu bebanan di benakku. memang kebiasaan bg ummi dan abi akan menilai siapa pn yg datang melamarku. yang dicari adalah imannya..bukan rupa dan harta..itu prinsipku dan juga pencarian ummi dan abi. pasti abi mahu menyerahkanku kepada sseorng yg bisa menjadi imam buatku dan zuriat kami kelak.
kucapai tangan ummi lantas aku menciumnya bertubi2. sungguh aku rasa terharu, tenang, bahagia, sedih, silih berganti. ummi tersenyum sambil mengusap2 kepalaku.
"ummi tau anak ummi..."ucapnya. aku rebah dalam pelukan hangat seorng ibu. kala itu, tanpa sedar, aku memberitahu sstu yang aku rahsiakan dari siapa pn.tentang seornag llki yang melamarku walau tanpa mengenali wajahku. pelik..tapi itu yg brlaku. ku ceritakan juga perihal aku dilamar oleh suami orng dan seorng ustaz yang sememngnya sudah lama diketahui oleh kluargaku. keluarga amat sukakan ustaz. tapi, nth la... aku yg masih dalam dilema.
serik rasanya bila teringat apa yg brlaku dulu..kesakitan yang dialami..gangguan..godaan...fitanh..ugutan.. yaAllah.....terlalu perit...hanya Allah yang Mengetahui..
"ummi tau sayang...ummi kalau bleh nk anak ummi ni punya penjga dan pelindung yang halal..ummi mahukan pedamping yg terbaik tuk Nur. ummi syukur sgt punya anak sekuat dan setabah Nur. Nur...., ummi dh bt kptusan..bnyak sgt Nur tolak. andai dlm masa trdekat ni ad sesiapa yg datang, ummi akan trima siapa pn dia. ummi dah sepakat dgn abi..ummi tak nak Nur mcm ni lg. Ummi tak nak sstu yang buruk berlaku lg. mgkin dari penolakan itu ada yang berkecil hati. Ummi risaukan keselamatan Nur.tambahan pulak Nur jauh...Ummi xnmpak Nur.."
aku tersentak. benarkah apa yg aku dgr dari mulut ummi? ummi akan terima siapa pn yg dtg melamar lepas ini. YA Allah...
"Nur xleh menolak..semue ni demi kebaikan Nur.. ini keputusan abi dan ummi...ummi akan bincang dgn abi." kata2 tegas ummi membuatkan aku terdiam. kebenaran dari kata2 nya membisukanku. benar... aku tahu, ummi dan abi risaukan keselamatanku. mereka pernah lihat ape yg brlaku kepadaku dulu..fitnah..ugutan..sakit...mana ad a haty ibu bapa yang tegar biarkan anaknya trus begitu berulang kali. yaAllah....sungguh aku benar2 sayu. siapa dia nanti.? mampukah aku menerima? walaupun tanpa mengenali? Allahi Rabbi...bantu aku......
"andai yg datang itu kena pd pndgn mata ummi abi, ummi abi redhan akan agama dan akhlaknya, Nur terima....." ucapku..aku tak mampu berkata tidak. memang itu sifatku. menurut asalkn smue untuk kebaikanku. kulihat snyuman terukir di bibir ummi.. 'mungkinkah mereka sudah mmpunyai pilihan buatku?' prtanyaan itu kubiarkan angin bayu mmbawanya pergi. jauh2.
..............................................................................

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...