Assalamualaikum Warohmatullah.....Ahlan Wasahlan..!!

Saturday 31 December 2011

Duhai Calon Suamiku...

Duhai Calon Suamiku.... 
bila kelak disaat kita hidup bersama kalaulah masih ada yg terlihat salah pada diriku, semoga engkau bisa melihat kebaikanku yang lain. Bukankah Allah SWT yang mempertemukan dan menyatukan hati kita berpesan "Dan pergaulilah mereka (isterimu) dengan baik. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) karena mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak. " [QS: An Nisa' 19].


 Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam yang kita cintai pun berpesan, "Sempurnanya iman seseorang mukmin adalah mereka yang baik akhlaknya, dan yang terbaik (pergaulannya) dengan isteri-isteri mereka. " 
Jika engkau melihat kekurangan pada diriku, ingatlah kembali pesan baginda .Jangan membenci seorang mukmin (laki-laki) pada mukminat (perempuan) jika ia tidak suka suatu kelakuannya pasti ada juga kelakuan lainnya yang ia sukai. (HR. Muslim) Sedarkah engkau bahawa tiada manusia di dunia ini yang sempurna ???....


Bukankah engkau tahu bahwa hanyalah Allah yang Maha Sempurna...Janganlah engkau mencari-cari selalu kesalahanku, padahal aku telah taat kepadamu. Saat diriku rela pergi bersama dirimu, kutinggalkan orangtua dan sanak saudaraku, ku ingin engkaulah yang mengisi kekosongan hatiku. Naungilah diriku dengan kasih sayang senyuman darimu. Ku ingat pula saat aku ragu memilih siapa pendampingku, ketakwaan yang terlihat dalam keseharianmu-lah yang mempesona diriku. 


Bukankah sahabat Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam, Ali bin Abi Tholib saat ditanya oleh seorang, "Sesungguhnya aku mempunyai seorang anak perempuan, dengan siapakah sepatutnya aku nikahkan dia?" Ali r.a. pun menjawab, "Kawinkanlah dia dengan lelaki yang bertakwa kepada Allah, sebab jika laki-laki itu mencintainya maka dia akan memuliakannya, dan jika ia tidak menyukainya maka dia tidak akan menzaliminya." Ku harap engkaulah lelaki itu, duhai kekasihku... 



Saat terjadi kesalahan yang tak sengaja ku lakukan, mungkin saat itu engkau mendambakan diriku sebagai isteri tanpa kekurangan dan kelemahan. Perbaikilah kekurangan diriku dengan lemah lembut, janganlah kasar terhadapku. Bukankah Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam telah mengajarkan kepada dirimu, saat Muawiah bin Ubaidah bertanya kepada baginda tentang tanggungjawab suami terhadap isteri, baginda pun menjawab "Dia memberinya makan ketika ia makan, dan memberinya pakaian ketika dia berpakaian." Janganlah engkau keras terhadapku kerana Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam pun tak pernah berbuat kasar terhadap isteri-isterinya. 


Duhai Calon Suamiku...nun Jauh d sana... Jika engkau ada waktu ajarkanlah diriku dengan ilmu yang telah Allah berikan kepadamu. Apabila engkau sibuk, maka biarkan aku menuntut ilmu, namun tak akan kulupakan tanggungjawabku Ya Robb... Bila cintaku padanya telah mengalahkan cintaku kepada-Mu, ingatkanlah diriku, jangan Engkau biarkan aku tertatih kemudian tergapai-gapai merengkuh cinta-Mu. Ya Allah, Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu, telah berjumpa dan taat pada-Mu, telah bersatu dalam dakwah pada-Mu, telah berpadu dgn membela syariat-Mu. Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tiada pernah pudar. Lapangkanlah dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu. Amin ya rabbal alamin. 


Duhai calon suamiku..nun Jauh D sana... siapapun dirimu..ingatlah bahawa bukan urutan pertama, kedua atau ketiga yang kuperlukan darimu. tapi hanyalah sebuah komitmen suci atas nama ALLAH.. yang kita sedari bersama bukan kesenangan duniawi semata yg kita cari...hingga kita dapat berbuat seimbang dalam menikmati nikmat dunia dan menabung demi bekal akhirat kelak.. 


duhai calon suamiku..nun Jauh D sana.. kuharap kaulah lelaki soleh lagi mensolehkan itu, semoga diri yg nista ini..masih pantas mereguk nikmat agung itu.. dan ingatkan aku,,tuk trus bermuhasabah, agar pantas mendampingimu dunia akhirat.. aminnnn,,allahuma aminnnn... 


~~SEBELUM ENGKAU HALAL BAGIKU~~http://www.facebook.com/pages/Sebelum-Engkau-Halal-BagiKu/138509376220354

2 comments:

  1. Assalammualakum...Perjalanan d Dunia ini penuh ranjau &berliku
    Dgn Tuhanmu yg maha penguji lagi berseni lg menghiburkan dan
    kemesraan utk Dia mengenalkan Dirinya pd makhluk2 yg bernama
    Hamba..sabarlah wahai nur dg ulah Dunia....
    sntiasa bmunajat & btawajjuh pd pembuat diri
    ...mu :-)

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam wbt...terime kasih atas ingatannya.. :)))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...