Assalamualaikum Warohmatullah.....Ahlan Wasahlan..!!

Saturday 17 December 2011

Cinta Sampai Syurga

Sebuah pernikahan didahului oleh pilihan bebas yang penuh kesedaran dan tanggung jawab. Masa awal-awal pernikahan merupakan masa dimulainya perjuangan untuk memupuk rasa simpati dan menyuburkannya menjadi cinta.

Al-Quran menyebut cinta antara Suami-Isteri dengan kata afdha. Maknanya, seperti keterbukaan angkasa raya. Dalam cinta yang demikian, tak ada lagi sikap yang penuh pura-pura. Suatu hari, mungkin suami akan mendatangi isteri dengan sebeban masalah dan suami tak sedikitpun ragu untuk mengeluhkan beban dan bahkan mungkin menangis di pangkuannya. Mungkin, ketika di luar rumah, sang suami tetap tegar dengan air muka yang selalu ceria.

 Pernah di suatu ketika, Nabi agung Muhammad shalallahu ‘alaihi wa sallam mendatangi  Khadijah radhiallahu ‘anha dalam keadaan gelisah dan ragu seusai mendapat wahyu pertama. Dengan kelembutannya,Khadijah ra menenangkan dan menguatkan hati Nabi Allah... lihat, betapa indahnya ikatan halal itu... ^_^

Ana pernah terdgr tentang kata-kata Umar ibn Khattab ra. Katanya, seorang laki-laki akan menjadi anak-anak ketika ia hanya berdua bersama Isterinya. ana masih mncri huraiannya..insyaAllah...:))


Nabi SAW memiliki sikap yang sangat hangat kepada setiap Isterinya. pernah satu hari, ketika Nabi bersama beberapa sahabat. Seorang utusan datang membawa makanan. Ketika mengetahui makanan itu berasal dari Ummu Salamah ra, Aisyah ra langsung menampakkan kecemburuannya yang luar biasa. habis makanan itu dilempar sehingga pecah. Nabi tersenyum dan baginda hanya berkata kepada para sahabatnya, “Ibu kalian sedang cemburu”.
pernah juga suatu ketika, ada sahabat yang mengadu pada Umar ra perihal Isterinya yang marah-marah kepadanya. Sahabat itu mendapatkan jawapan Umar ra yang tak disangka. “Isteriku juga marah kepadaku, tapi aku diam saja. Dia yang mengurus rumahku, mencuci pakaianku, memasak makanan untukku dan merawat anak-anakku. Dia berhak untuk marah kepadaku kalau aku juga tak menurut kepadanya.” 


Setiap pasangan tentu selalu mendambakan lahirnya cinta sejati. Begitu juga kita,termasuk ana  pasti juga merindukannya. Bagi ana, teladan cinta sejati adalah cinta yang dimiliki dan dipamerkan oleh Muhammad shalallahu ‘alaihi wa sallam terhadap Khadijah radhiallahu ‘anha. Bukan puteri Cinderella dan pangerannya. Bukan pula Romeo dan Juliet. Atau kisah-kisah asmara dalam buku dan sandiwara-sandiwara khayalan serta dongengan.

Tentu saja, cinta pasangan Nabi dan Ibu kaum mukminin itu terlalu sempurna buat kita. Mungkini jaraknya sejauh bumi dan langit. Tapi, setidaknya kita punya cermin utama bagaimana kelak kita harus mengambil sikap, melahirkan cinta itu dan kemudian merawatnya dengan hangat. Jika Allah menghendaki Nabi sebagai uswah hasanah manusia, maka teladan itu pasti boleh diraih. Sesulit dan sesusah apapun pasti boleh digapai. Dari sini perjuangan untuk melangsungkan pernikahan dimulai. Dari sini perjuangan untuk tetap setia pada mitsaqan ghalizha menjadi nyata. Dari sini, semoga doa Nabi terwujud, ada ketenangan, cinta kasih dan rahmah. Ada sakinah, ada mawaddah, dan ada rahmah.

Semoga Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih dan Penyayang, mempercepatkan kita untuk dikejutkan dengan hadiah dari langit, pasangan yang soleh dan solehah. Aamiin



bercinta kita sampai syurga...bersama insan yang halal..... 

6 comments:

  1. Isteri adalah nadi dlam setiap perkahwinan... dan lelaki harus menjaga mereka dgn setulus hati,.. ^_^

    ReplyDelete
  2. Salam..Minho datang bw sini :) Done follow you..follow mine too :) btw nice blog! loves ur background <3 ps : saya setuju dengan cerciter ^^ http://windy-minholicious.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. Dear Cerciter n Minho..,
    thnks atas komen2nye..iye..btul..isteri adalah nadi dlm setiap rumahtangga..pembantu nakhoda dalam pelayaran khidupan..mana manis pelayaran tanpa pmbantu..tanpa awak-awak(anak2)... ^_^
    thnks Minho..biase2 aje blog ni.. n, of course i will follow yours too..

    ReplyDelete
  4. huh!satu penulisan n satu teks yg sangt baik untuk jadikan panduan..moge2 akk terus berkarya didalam blog,n tidak jemu mnulis n mmberi nasihat di blog ni..bitaufiq wannajah,.

    ReplyDelete
  5. Aslm..semoga berbahagia...amin...dr hamba yg faqir..

    ReplyDelete
  6. syukran adk Rizal Dannial...insyaAllah..aminn.. ^__^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...